open-dag-opvolgpagina-e-brochure-aanvragen2volgpagina-inschrijfformulier2

Hbo Product- en Portfoliomanagement

Hbo Product- & Portfoliomanagement

Productmanagement is een dynamische discipline en als productmanager heeft u een belangrijke rol binnen de organisatie. U bent een centrale pin tussen onderzoek, productontwikkeling, marketing, verkoop en financiën. Om deze rol goed te kunnen uitvoeren heeft u uiteraard de nodige kennis en vaardigheden nodig. De Hbo opleiding Product & Portfoliomanagement reikt u alle concepten, inzichten, tools en vaardigheden aan die u als productmanager nodig heeft om de taken en verantwoorde- lijkheden van het vak te kunnen dragen en uzelf als product manager naar een hoger niveau te brengen.

Doel en inhoud
De productmanager vertaalt de missie en visie van de organisatie naar producten en diensten die waarde toevoegen voor de afnemers. Hij of zij gaat over de volledige levenscyclus van een product, van creatief idee tot productlancering en van optimalisatie tot sanering. Waar zit je klant op te wachten? Hoe zet je producten en diensten in de markt en hoe kan dit beter?

In deze praktische opleiding Hbo Product- & Portfoliomanagement komen alle aspecten van productmanagement aan bod. Je ontdekt dat een goede productmanager eigenlijk een innovator, new business developer en marketingstrateeg in één is.

De volgende onderwerpen komen aan bod:
- Het productmanagementproces in de praktijk
- Product/ portfoliostrategie en bedrijfsstrategie
- Marketingstrategie en marketingbeleid
- Externe analyse
- Interne analyse
- SWOT-analyse en strategische aandachtsvelden
- Strategische opties en optiekeuze
- Implementatieplan
- Interne communicatie en opstart nieuwe producten
- Finance voor de product- & portfoliomanager
- De productmanager als projectleider
- Disruptive businessmodellen
- New Business Development
- Soft skills voor de productmanager

Het lanceren van nieuwe of innovatieve producten houdt meer in dan zomaar een idee de markt op slingeren. Als productmanager, communicatieadviseur of marketingmedewerker wil je het hele proces van productmanagement doordacht en slim aanpakken, zodat je de kans op succes vergroot. In de training Productmanagement werk je stap voor stap een productidee uit tot een volledig marketing- en implementatieplan.

Aanvangsdatum, projectperiode, studieduur en studiebelasting
De studieduur van deze opleiding bedraagt 2 maanden verdeelt over 2 lesdagen, een intakegesprek en een eindexamengesprek. De studiebelasting van deze opleiding/training bedraagt 48 sbu.

Studierichting en niveau
De cursus Product Management is bedoeld voor professionals die zich verder willen ontwikkelen op het gebied van product management, marktonderzoek, product ontwikkeling, marketing en financiële planning.
De opleiding wordt verzorgd op hbo-niveau. Om deze opleiding te kunnen volgen, is geen specifieke vooropleiding vereist. Wel is MBO-/HAVO werk- en denkniveau gewenst

Vormen van persoonlijke begeleiding en ondersteuning
Voorafgaand aan deze opleiding vindt een persoonlijke intake plaats. Hierbij worden je persoonlijke leerdoelen in kaart gebracht.

De opleiding wordt zowel klassikaal als in een virtual classroom aangeboden. Je kunt dus tijdens de les direct vragen stellen aan de docenten en/of trainers, werken aan opdrachten en discussiëren met medestudenten.

De oefeningen en praktische opdrachten worden op individueel niveau scherp geanalyseerd. In een veilige omgeving is de feedback grensverleggend. Ook de deelnemers geven elkaar feedback. Het interactieve, uitdagende karakter en het gebruik van de praktijkgerichte opdrachten maken deze opleiding/training voor u leerzaam en waardevol.

De opleiding wordt afgesloten met een praktijkexamen. De docent/trainer geeft feedback op en beoordeeld de praktijkopdracht.

Resultaten voor de deelnemer
Na afloop van de Hbo opleiding Product & Portfoliomanagement bent u in staat om zelfstandig uitvoering te geven aan het product/ portfoliobeleid. U weet wat de strategische en praktische implicaties van uw keuzen zijn. U weet hoe u tot een juiste productstrategie kunt komen en weet ook hoe u in logische stappen tot een goede executie kunt komen. U bent in staat om grip te houden op het dagelijkse product management en op de juiste momenten bij te sturen.

Toetsmomenten
De opleiding wordt afgesloten met een praktijkexamen.

Bewijs van afronding
Na succesvolle afronding van het praktijkexamen ontvang je het instituutsdiploma ‘Hbo Product- & Portfoliomanagement’

Kosten: € 1.349,--