Studieprogramma Communicatie Management
Het studieprogramma van de tweejarige opleiding Communicatie Management ziet er als volgt uit.
Het eerste jaar
Je komt vijf dagen in de week naar school en in ieder leerjaar ga je een aantal weken de praktijk in. Het eerste jaar van je opleiding vormt een brede oriëntatie op het bedrijfsleven en ondernemen. Door de bril van de marketing manager, personeelsmanager, financieel manager en general manager kijk je naar de verschillende aspecten van een organisatie en de markt. Ook wordt geoefend met ondernemers- en commerciële vaardigheden. Daarnaast wordt uiteraard ook veel aandacht besteed aan de beheersing van het Engels en het Spaans. In alle blokken(trimesters) participeer je in een project, waaraan de verschillende modules en trainingen een bijdrage leveren. In deze projecten zul je veel leren over samenwerken in een bedrijfsmatige setting.
Ook start je dit studiejaar in het derde blok(trimester) met de College Company: een echt bedrijf dat door een groepje studenten opgestart en gerund wordt. Dit project loopt vier blokken(1 studiejaar) en loopt door in het tweede jaar. De bedrijven worden ondersteund door een begeleidingsteam, dat bestaat uit een docent, een bedrijfsbegeleider en een financieel begeleider. De studenten starten met het brainstormen over een product of dienst. Vervolgens doen ze marktonderzoek, schrijven een ondernemingsplan en zoeken aandeelhouders. Met het aandelengeld zetten ze het bedrijf op poten. De verkoop kan beginnen! Gedurende het jaar leggen de studenten verantwoording af aan de aandeelhouders en sluiten ze het project af met een jaarverslag.
Je eindigt het eerste jaar met een oriëntatiestage van 9 weken. Je wordt begeleid door een personal coach uit het bedrijfsleven.
Het tweede jaar
Het tweede jaar specialiseer jij je verder in de opleiding van jouw keuze. Dit doe je door het volgen van de theorielessen en het uitvoeren van verschillende uitdagende, praktijkgerichte projecten. Zo ga je ook verder met de College Company en je ondernemersvaardigheden.
Je richt je in het tweede jaar op onder andere op de volgende vakken (afhankelijk uitstroomprofiel):
- Strategische marketingplanning
- Opstellen communicatieplan
- Public Relations
- Management en Leidinggeven
- Desktop Publishing
De talen Engels en Spaans worden uiteraard ook verder op niveau gebracht.
Hbo verdieping
Voor ambitieuze studenten biedt EuroPort Business School een Hbo verdieping aan. Deze bestaat onder andere uit een module Algemene Economie (Hbo verdieping). Door deel te nemen aan de lessen Algemene Economie kun je ook doorstromen naar een hogeschool met een opleiding in het economisch domein. Mocht je een carrière switch willen maken of door willen studeren, biedt het vak Algemene Economie daartoe in ieder geval volop mogelijkheden.
De stage
In het derde en vierde blok van het tweede jaar loop je stage bij een internationaal opererend bedrijf. Deze bedrijfsstage vormt een verplicht onderdeel van het studie programma. De ervaring leert dat de stage een ideale opstap is naar een (internationale) business carrière. Veel van onze studenten wordt een baan aangeboden gedurende hun stage.
Assessment
De opleiding wordt afgesloten met een assessment. Tijdens het assessment laat je zien wat je hebt geleerd. Omdat de overheid eisen heeft gesteld aan het diploma, bewijs jij aan de assessoren dat je het diploma waard bent.
Bij deze opleiding staat centraal dat een student kan laten zien dat hij kan reflecteren op zijn eigen persoonlijke ontwikkeling. Dat laat je zien in een portfolio.
Terug naar opleiding