Studieprogramma Communicatie Management
Het studieprogramma van de tweejarige opleiding Communicatie Management ziet er als volgt uit.
Het eerste jaar
Je komt vijf dagen in de week naar school en in ieder leerjaar ga je een aantal weken de praktijk in. Het eerste jaar van je opleiding vormt een brede oriëntatie op het bedrijfsleven en ondernemen. Door de bril van de marketing manager, personeelsmanager, financieel manager en general manager kijk je naar de verschillende aspecten van een organisatie en de markt. Ook wordt geoefend met ondernemers- en commerciële vaardigheden. Daarnaast wordt uiteraard ook veel aandacht besteed aan de beheersing van het Engels en het Spaans. In alle blokken(trimesters) participeer je in een project, waaraan de verschillende modules en trainingen een bijdrage leveren. In deze projecten zul je veel leren over samenwerken in een bedrijfsmatige setting.
Ook start je dit studiejaar in het derde blok(trimester) met de College Company: een echt bedrijf dat door een groepje studenten opgestart en gerund wordt. Dit project loopt vier blokken(1 studiejaar) en loopt door in het tweede jaar. De bedrijven worden ondersteund door een begeleidingsteam, dat bestaat uit een docent, een bedrijfsbegeleider en een financieel begeleider. De studenten starten met het brainstormen over een product of dienst. Vervolgens doen ze marktonderzoek, schrijven een ondernemingsplan en zoeken aandeelhouders. Met het aandelengeld zetten ze het bedrijf op poten. De verkoop kan beginnen! Gedurende het jaar leggen de studenten verantwoording af aan de aandeelhouders en sluiten ze het project af met een jaarverslag.
Je eindigt het eerste jaar met een oriëntatiestage van 9 weken. Je wordt begeleid door een personal coach uit het bedrijfsleven.
Het tweede jaar
Het tweede jaar specialiseer jij je verder in de opleiding van jouw keuze. Dit doe je door het volgen van de theorielessen en het uitvoeren van verschillende uitdagende, praktijkgerichte projecten. Zo ga je ook verder met de College Company en je ondernemersvaardigheden.
Je richt je in het tweede jaar op onder andere op de volgende vakken (afhankelijk uitstroomprofiel):
- Strategische marketingplanning
- Opstellen communicatieplan
- Public Relations
- Management en Leidinggeven
- Desktop Publishing
De talen Engels en Spaans worden uiteraard ook verder op niveau gebracht.
Hbo verdieping
Voor ambitieuze studenten biedt EuroPort Business School een Hbo verdieping aan. Deze bestaat onder andere uit een module Algemene Economie (Hbo verdieping). Door deel te nemen aan de lessen Algemene Economie kun je ook doorstromen naar een hogeschool met een opleiding in het economisch domein. Mocht je een carrière switch willen maken of door willen studeren, biedt het vak Algemene Economie daartoe in ieder geval volop mogelijkheden.
De stage
In het derde en vierde blok van het tweede jaar loop je stage bij een internationaal opererend bedrijf. Deze bedrijfsstage vormt een verplicht onderdeel van het studie programma. De ervaring leert dat de stage een ideale opstap is naar een (internationale) business carrière. Veel van onze studenten wordt een baan aangeboden gedurende hun stage.
Assessment
De opleiding wordt afgesloten met een assessment. Tijdens het assessment laat je zien wat je hebt geleerd. Omdat de overheid eisen heeft gesteld aan het diploma, bewijs jij aan de assessoren dat je het diploma waard bent.
Bij deze opleiding staat centraal dat een student kan laten zien dat hij kan reflecteren op zijn eigen persoonlijke ontwikkeling. Dat laat je zien in een portfolio.
Terug naar opleiding
Studieprogramma Marketing Management
Het studieprogramma van de tweejarige opleiding Marketing Management ziet er als volgt uit.
Het eerste jaar
Je komt vijf dagen in de week naar school en in ieder leerjaar ga je een aantal weken de praktijk in. Het eerste jaar van je opleiding vormt een brede oriëntatie op het bedrijfsleven en ondernemen. Door de bril van de marketing manager, personeelsmanager, financieel manager en general manager kijk je naar de verschillende aspecten van een organisatie en de markt. Ook wordt geoefend met ondernemers- en commerciële vaardigheden. Daarnaast wordt uiteraard ook veel aandacht besteed aan de beheersing van het Engels en het Spaans. In alle blokken(trimesters) participeer je in een project, waaraan de verschillende modules en trainingen een bijdrage leveren. In deze projecten zul je veel leren over samenwerken in een bedrijfsmatige setting.
Ook start je dit studiejaar in het derde blok(trimester) met de College Company: een echt bedrijf dat door een groepje studenten opgestart en gerund wordt. Dit project loopt vier blokken(1 studiejaar) en loopt door in het tweede jaar. De bedrijven worden ondersteund door een begeleidingsteam, dat bestaat uit een docent, een bedrijfsbegeleider en een financieel begeleider. De studenten starten met het brainstormen over een product of dienst. Vervolgens doen ze marktonderzoek, schrijven een ondernemingsplan en zoeken aandeelhouders. Met het aandelengeld zetten ze het bedrijf op poten. De verkoop kan beginnen! Gedurende het jaar leggen de studenten verantwoording af aan de aandeelhouders en sluiten ze het project af met een jaarverslag.
Je eindigt het eerste jaar met een oriëntatiestage van 9 weken. Je wordt begeleid door een personal coach.
Het tweede jaar
Het tweede jaar specialiseer jij je verder in de opleiding van jouw keuze. Dit doe je door het volgen van de theorielessen en het uitvoeren van verschillende uitdagende, praktijkgerichte projecten. Zo ga je ook verder met de College Company en je ondernemersvaardigheden.
Je richt je in het tweede jaar op onder andere op de volgende vakken (afhankelijk uitstroomprofiel):
- Strategische marketingplanning
- Opstellen marketingplan
- Public Relations
- Management en Leidinggeven
- Desktop Publishing
De talen Engels en Spaans worden uiteraard ook verder op niveau gebracht.
Hbo verdieping
Voor ambitieuze studenten biedt EuroPort Business School een Hbo verdieping aan. Deze bestaat onder andere uit een module Algemene Economie (Hbo verdieping). Door deel te nemen aan de lessen Algemene Economie kun je ook doorstromen naar een hogeschool met een opleiding in het economisch domein. Mocht je een carrière switch willen maken of door willen studeren, biedt het vak Algemene Economie daartoe in ieder geval volop mogelijkheden.
De stage
In het derde en vierde blok van het tweede jaar loop je stage bij een internationaal opererend bedrijf. Deze bedrijfsstage vormt een verplicht onderdeel van het studie programma. De ervaring leert dat de stage een ideale opstap is naar een (internationale) business carrière. Veel van onze studenten wordt een baan aangeboden gedurende hun stage.
Assessment
De opleiding wordt afgesloten met een assessment. Tijdens het assessment laat je zien wat je hebt geleerd. Omdat de overheid eisen heeft gesteld aan het diploma, bewijs jij aan de assessoren dat je het diploma waard bent.
Bij deze opleiding staat centraal dat een student kan laten zien dat hij kan reflecteren op zijn eigen persoonlijke ontwikkeling. Dat laat je zien in een portfolio.
Terug naar opleiding
Algemene informatie
Lestijden
Een studiejaar bestaat uit 4 lesblokken (trimesters). De lestijden zijn opgebouwd uit dagdelen van 09.00 – 12.00 uur en van 13.00 – 16.00 uur. Dit betekent dat je dus maar twee vakken per dag hebt. Een gemiddelde lesweek bij EPBS telt ongeveer 27 klokuren.
Bijlessen
Kun je met een bepaald vak niet helemaal meekomen en kun je wel wat extra hulp gebruiken? Na de eerste tentamenronde wordt voor de meeste vakken bijles aangeboden. Deze bijlessen zijn verplicht als je een onvoldoende hebt behaald voor het tentamen! De bijlessen worden ingeroosterd op een vrij dagdeel of aansluitend op de lessen van 16.00 – 17.30 uur.
Vakanties
Het studiejaar wordt onderbroken door vakanties. De perioden zijn in principe als volgt: 1 week herfstvakantie, 2 weken kerstvakantie, 1 week voorjaarsvakantie en 2-6 weken zomervakantie (afhankelijk van de stageperiode en de gekozen intensiteit van het programma).
Tentamens
Per trimester zijn er twee tentamenmomenten: tentamen in week 8 van het lesblok en hertentamen in week 4 van het volgende blok. Daarnaast is er een vaste hertentamenperiode in (de laatste weken van) augustus.
Verlengde inschrijving
Als je aan het einde van de opleiding niet alle tentamens hebt afgerond, kun je gebruik maken van een verlengde inschrijving. Met een verlengde inschrijving heb je het recht om gedurende het lesblok tentamens af te leggen, opdrachten af te ronden, stage te lopen en af te studeren. Een verlengde inschrijving kost € 1.250,-- per trimester Hiervoor mag je alleen ingeplande lessen volgen. Je kunt er ook voor kiezen om alleen een tentamen af te leggen of om bijlessen te volgen. De aanvullende kosten van het afleggen van alleen examens bedragen € 250,-- per examen met een maximum van 5 examens per trimester. De aanvullende kosten voor het volgen van individuele lessen bedragen € 625,-- per module. Hiervoor ontvang je 5 uur les en mag je 1 examen afleggen. Een verlengde inschrijving voor stage en afstuderen kost € 250,-- per maand.
Electronische leeromgeving
Via het internet ondersteunt EPBS de student optimaal: het studiepplatform, e-learning, e-mail, nieuws, studiegidsen, cijferadministratie en ga zo maar door vormen een prima hulp bij je studieplanning. Op de vestigingen van EPBS kun je tevens werken op het draadloze netwerk.
Samenwerking
EuroPort Business School is lid van de Nederlandse Raad voor Training en Opleiding (NRTO).
Doorlopende leerlijn
Bij EuroPort Business School staat ‘het leven lang leren” hoog in het vaandel. De doorstroming van het mbo naar het hbo zijn goed op elkaar afgestemd. Zo sluiten de versnelde mbo-opleidingen aan op de hbo-opleiding. Na je mbo-4 kun je direct verder studeren en kiezen voor één van de versnelde hbo-opleidingen van EPBS. Zo kun je na vmbo in slechts vijf jaar je mbo4- en hbo-diploma halen.
Hbo-verdieping
Voor ambitieuze studenten biedt EuroPort Business School een hbo-verdieping aan. Deze bestaat uit de onderdelen International Business en Algemene Economie en levert zowel studiepunten als een mooi certificaat op als je ze met een voldoende hebt afgerond. Door deel te nemen aan de lessen kun je ook doorstromen naar een hogeschool met een opleiding in het economisch domein. Indien je bij EuroPort Business School blijft studeren, heb je de eerste studiepunten al te pakken!
Het programma
Het eerste jaar
Je komt vijf dagen in de week naar school en in ieder leerjaar ga je een aantal weken de praktijk in. Het eerste jaar van je opleiding vormt een brede oriëntatie op het bedrijfsleven en op ondernemerschap. Door de bril van de marketing manager, personeelsmanager, financieel manager en general manager kijk je naar de verschillende aspecten van een organisatie en de markt. Ook volg je een intensief trainingsprogramma waarin je ondernemers- en commerciële vaardigheden verder ontwikkelt.
In alle blokken(trimesters) neem je deel aan een project, waarin je de kennis en vaardigheden van de verschillende modules en trainingen in de praktijk leert brengen. In deze projecten zul je veel leren over samenwerken in een bedrijfsmatige setting.
Als keuzevak kun je vanaf het derde blok(trimester) met je eigen College Company starten: een echt bedrijf dat door jou en een aantal medestudenten gerund wordt. Dit project loopt vier blokken(1 studiejaar) en loopt door in het tweede jaar. Je wordt tijdens het project ondersteund door een begeleidingsteam, dat bestaat uit een docent, een bedrijfsbegeleider en een financieel begeleider. Jullie starten eerst met het brainstormen over een product of dienst. Vervolgens voeren jullie een marktonderzoek uit, schrijven jullie een ondernemingsplan en gaan jullie op zoek naar aandeelhouders. Met het aandelenkapitaal zetten jullie vervolgens het bedrijf op poten. De verkoop kan beginnen! Gedurende het jaar leggen jullie verantwoording af aan de aandeelhouders en sluiten jullie het project af met een jaarverslag.
Je eindigt het eerste jaar met een oriëntatiestage van 9 weken. Je wordt begeleid door een personal coach uit het bedrijfsleven.
Het tweede jaar
Het tweede jaar specialiseer jij je verder in de opleiding van jouw keuze. Dit doe je door het volgen van de theorielessen en het uitvoeren van verschillende uitdagende, praktijkgerichte projecten.
Je richt je in het tweede jaar op onder andere op de volgende vakken: relatiebeheer buitenland, management & leidinggeven en logistiek management en transport.
De laatste twee blokken van het tweede studiejaar loop je stage. Tijdens deze stage leg je ook je praktijkexamens af.
Hbo verdieping
Voor ambitieuze studenten biedt EuroPort Business School een Hbo verdieping aan. Deze bestaat onder andere uit een module Algemene Economie (Hbo verdieping). Door deel te nemen aan de lessen Algemene Economie kun je ook doorstromen naar een hogeschool met een opleiding in het economisch domein. Mocht je een carrière switch willen maken of door willen studeren, biedt het vak Algemene Economie daartoe in ieder geval volop mogelijkheden.
Assessment
De opleiding wordt afgesloten met een assessment. Tijdens het assessment laat je zien wat je hebt geleerd. Jij bewijst aan de assessoren, dat je het diploma waard bent.
Luxury Brand Management
Heb jij een internationale mindset, een specifieke interesse voor het werken in de detailhandel van luxe goederen (auto’s, mode & accessoires en horloges & sieraden) en een interesse voor het verwerven van expertise in leiding geven, ondernemen en marketing in de luxury goods industrie?
Ben je een sales georiënteerde student met als doel een internationale carrière in de distributie van luxe goederen en/of het opzetten van een bedrijf in de luxury goods industrie?
Dan is de opleiding Luxury Brand Management echt iets voor jou!
Je latere werkveld
De luxe-industrie is in de afgelopen 10 jaar in omvang verdubbeld, mede als gevolg van een toenemende wereldwijde aanwezigheid van luxe merken. Traditioneel wordt de sector in verband gebracht met Europa en in het bijzonder Frankrijk, maar de luxe merken breiden zich ook uit naar de markten van de zich snel ontwikkelende BRICS-economieën.
Azië in het algemeen, en China in het bijzonder, wordt nu erkend als de grootste potentiële markt voor luxe goederen. Recente verkoopcijfers van luxe merken tonen duidelijk het potentieel aan van de Aziatische markt. Vanwege de groeipotentie van de BRICS-landen (Brazilië, Rusland, India, China, Zuid-Afrika) zijn luxe merken zich hier nadrukkelijk op gaan richten. Deze groeipotentie geeft een duidelijke indicatie van de goede vooruitzichten voor de luxury goods industrie.
Het managen binnen bedrijven die actief zijn in de luxe-industrie vereist bijzondere en gespecialiseerde vaardigheden en kennis van de managers. Deze vaardigheden en kennis worden in de meeste gevallen niet gedekt door de traditionele algemene handels- en management opleidingen. Luxe merken hebben dringend behoefte een nieuw type (middle-) manager, die in staat is zowel het bedrijfsmatige beheer, de innovatie en de creatieve processen te integreren. Het doel van het programma is ervoor te zorgen dat de deelnemers een globale visie van de luxe sector ontwikkelen, naast een aantal stevige marketing en leidinggevende vaardigheden en het vermogen om te gaan met innovatie en creativiteit.
Je vakkenpakket
Vakken die o.a. aan bod komen zijn:
• Brandmanagement
• Exportmarketing
• Innovatiemanagement
• Engels
• Ondernemerschap
• Commerciële vaardigheden
Opleidingsduur | twee jaar, drie of één jaar | |
Uitstroom | Manager Retail, niveau 4, crebo 25162* | |
Werkterrein | (internationale) handel, retail, brandmanagement | |
Beroepen | brandmanager, ondernemer, filiaalmanager | |
Vervolgopleidingen | Hbo Small Business en Hbo International Business & Management | |
* De opleiding is in aanvraag. Definitief inschrijven kan pas na goedkeuring van de aanvraag |
Partners
EuroPort Business School werkt voor deze opleiding nauw samen met professionals uit verschillende vakgebieden binnen de Luxury Brands. Graag vertellen wij u meer over onze partners:
Dennis Martens
Eigenaar Schaap en Citroen
Schaap en Citroen is een juweliershuis met een rijke historie die teruggaat tot 1888. Inmiddels heeft Schaap en Citroen met 9 vestigingen in de grote steden een landelijke dekking verkregen en richt zich op de toekomst zonder traditionele waarden uit het oog te verliezen. De onlangs geopende flagship store in P.C.Hooftstraat 49-51 en de Rolex / Patek Philippe boutique in P.C. Hooftstraat 40 zijn hier een goed voorbeeld van.
www.schaapcitroen.nl
Lysander Oerlemans
General Manager LVMH Fragrance Brands, Düsseldorf, Germany
De kracht van LVMH – de wereldwijde marktleider in luxe met meer dan zestig prestigieuze merken – schuilt in de vrijheid van het creatieve proces, gecombineerd met een sterke commerciële strategie. Lysander Oerlemans heeft een brede kennis van de commerciële, financiële, logistieke en HR-aspecten van de consumentenindustrie. Hij is een mensenmanager met overtuigende communicatievaardigheden en een onstilbare honger naar een commercieel succes.
“Commercie verschaft de ruimte voor creativiteit in plaats van haar in te perken. Het besef dat deze twee werelden elkaar kunnen stimuleren en versterken is de kracht van de groep en ik zie juist hierin de aansluiting met de nieuwe opleiding van EuroPort Business School en Sonsbeek School of Management. Een plek waar innovatieve geesten elkaar treffen, waar gecreëerd wordt, maar waar ook het ‘vermarkten’ van creaties aandacht krijgt.”
www.lvmh.com
Sebastiaan Kramer
managing-director Sjaak Hullekes
In zijn collecties speelt Sjaak Hullekes met de klassieke mannen garderobe. Geïnspireerd door het gedrag van de mens in de moderne tijd en beïnvloed door nostalgische gevoelens. De kleding van Sjaak Hullekes wordt ontwerpen vanuit vakmanschap en heeft tegelijkertijd een verfijnd gevoel voor stijl.
www.sjaakhullekes.com
Bob Bron
Moët Hennessy
Moët Hennessy is onderdeel van LVMH – Louis Vuitton Moët Hennessy. LVMH is wereldwijd het grootste concern in luxury goods met een portfolio van meer dan 60 luxe merken. Bob Bron is Managing Director van Moët Hennessy Nederland en is Ambassadeur van Sonsbeek School of Management / EuroPort Business School.
www.moethennessy.nl